Verslag van het Veluwe Zwerfpad, 2010 - 2015.

Donderdag 23 augustus 2012

Hoenderloo - Kootwijk 17 km

Mijn voet is nog steeds niet helemaal goed, maar al wel een stuk verbeterd dankzij shockwave-therapie. We hebben deze zomer zelfs al weer een stuk GR 5 in de Alpen achter de rug. En nu de hei bloeit willen we graag weer eens een paar dagen over de Veluwe wandelen. We kamperen op Natuurkampeerterrein Zanderdennen bij Kootwijk. Zijn gistermiddag al aangekomen en konden dit zodoende goed combineren met een bezoek aan een jarig schoonzusje in Apeldoorn. Vanmorgen zijn we met de auto naar Hoenderloo gereden en hier nemen we eerst een kop koffie bij de inmiddels bekende bakker. Dan aan de wandel, de eerste kilometers gelijk op met het Marskramerpad door het bos. Het is goed weer vandaag, wolken en zon en het wordt een aangename 22°. Het is heel rustig, een rust die wel wordt verstoord door de schietoefeningen op de Harskamp.
Via de Buurlosche Heide (helaas meer gras dan hei, hoewel de kleine plukjes hei prachtig bloeien) wandelen we naar Hoog Buurlo, hier parallel aan het Marskramerpad, maar via andere paden . Even een pauze op een bankje; het is een mooie plek. Dan weer verder in de richting van Radio Kootwijk. De markering is niet altijd even duidelijk en ook kaartje en routebeschrijving bieden in dit gebied met een veelheid aan paden soms niet voldoende houvast, dus lopen we even verkeerd, maar komen verderop toch weer op de juiste route uit. Over de gebouwen van Radio Kootwijk schijnt een discussie gaande te zijn, wat de nieuwe bestemming moet worden. Ik vind de gebouwen eerlijk gezegd foeilelijk in deze prachtige natuur; van mij mag het allemaal afgebroken worden.
De laatste vijf kilometers gaan kriskras door het Kootwijkerzand. Het is hier warm en zwaar lopen door het mulle zand. Pfoei, de laatste loodjes. En dan hebben we nog geluk dat het geen 35° is, zoals afgelopen weekend. We lopen dan ook niet helemaal door tot Kootwijk, maar slaan vlak voor het dorp af, rechtstreeks naar de camping. Bertus gaat nu nog een uurtje fietsen om de auto op te halen. Bikkel!
Sonsbeek

Vrijdag 24 augustus 2012 (Bertus' verjaardag)

Kootwijk - Hoog-Soeren 15,5 km

Gisteravond gegeten bij ’t Hilletje in Kootwijk. De saté-plate was prima, maar het personeel, hoewel goedwillend, enigszins onbeholpen. Zo kregen we bijvoorbeeld slechts de kleine kaart uitgereikt, terwijl we later ontdekten dat er ook een normale menukaart was. Desalniettemin lekker gegeten op het nog zonnige terras. Vanmorgen brengt Bertus de auto naar Hoog-Soeren, fiets achterop en dan op de fiets (heuvel af!) terug naar de camping. We lopen eerst terug naar de plek waar we gisteren de route verlieten en dan naar Kootwijk, waar we, opnieuw op het terras van ’t Hilletje, een kop koffie drinken met een appelpunt ter ere van Bertus’ verjaardag. Dan weer verder. Het is heerlijk weer, zonniger dan gisteren, bijna geen wind, het wordt zo’n 20°.
Het eerste stuk, bos en hei, wordt gedomineerd door het spoor en de snelweg A1. Veel verkeerslawaai dus, al vinden we de route leuker dan gisteren. Hier en daar wel mul zand, maar wat meer afwisseling. Er zijn maar weinig wandelaars, wel veel fietsers. Het valt ons op dat er in de buurt van picknickbanken en parkeerplaatsen veel zwerfafval langs het pad ligt, zoals stukjes wc-papier en papieren zakdoekjes. Bah, wat zijn recreanten toch viespeuken. Ik besluit ter plekke mijn eigen toiletpapiertjes (hoewel ongebleekt) voortaan altijd mee te nemen en weg te mikken in het eerste toilet dat ik tegenkom. In de Alpen doe ik dat altijd al zo, dus waarom hier niet.
We passeren het Kootwijkerveen, een mooi stukje van de route. Hier eten we onze boterhammetjes op een bankje met uitzicht op de stille veenplas waar dodaarsjes zwemmen. Die hadden we nog nooit gezien. Voorbij Assel (grote drukte bij ‘Halte Assel’) volgen we een stuk het fietspad over de Asselsche Heide. 2,5 km asfalt, dat is wel jammer, maar het stuk over de prachtig bloeiende hei is te mooi om te missen. Het laatste stuk gaat weer door een mooi beukenbos. We eindigen met een klimmetje; Hoog-Soeren ligt 40 m hoger dan Assel. Terug op de camping breken we de tent af, nog even douchen en terug naar huis.