Verslag van het Grote Rivierenpad, 2013 - 2015
Er volgt nog meer bos, lange rechte paden vaak. De herfstkleuren zijn prachtig, maar komen in het sombere weer niet goed tot hun recht, jammer. En in plaats van droog worden, gaat het nog harder regenen en moet toch de poncho aan. Eenmaal in Kleef gearriveerd duiken we vlak voor het eindpunt nog even een Konditorei in voor Kaffee und Kuchen. Om te vieren dat we weer een LAW beëindigd hebben en ook om even warm en droog te worden. Het echte eindpunt van het Grote Rivierenpad ligt op een kruispunt van winkelstraten in het voetgangersgebied midden in het oude stadscentrum. Het Noaberpad (tegenwoordig ook tot Kleef) gaat hier links, de E8 rechts verder naar het oosten. Wij blijven nog een nacht in een hotel om morgen, hopelijk bij beter weer, Kleef wat beter te bekijken.

Misschien lopen we volgend jaar nog de varianten ten noorden van Rotterdam en er dwars doorheen, maar vooralsnog eindigt hier ons Grote Rivierenpad.
Gasteren

Donderdag 22 oktober 2015

Kranenburg - Kleef 17 km (+ 1,5)

We hebben goed geslapen en na het prima ontbijt (Duitse Brötchen!) gaan we op pad. Het is helaas grijs en het miezert wat, maar dat wisten we van te voren. Als het goed is wordt het vanmiddag beter. We lopen eerst terug naar het centrum van Kranenburg om bij de plaatselijke bakker koffie te drinken en een paar broodjes voor onderweg te kopen. Dan pikken we de route weer op en lopen we over landweggetjes door de velden omhoog naar het Reichswald. Het zicht is beperkt door de motregen, maar heel nat worden we er niet van, zeker als we eenmaal in het bos lopen. De route gaat ook vandaag weer omhoog en omlaag, maar niet meer zo steil als gisteren. Toch vind ik het zwaar lopen, echt soepel gaat het niet. Pauzeren is ook lastig met al die nattigheid. Maar op een zeker moment passeren we iets van een sportcomplex of manege met daarnaast een overkapping met wat stoeltjes. Daar kunnen we mooi even droog zitten en een broodje eten.
Een dag later maakten we een korte rondwandeling door Kleef met een bezoek aan de Schwanenburg. Prachtig weer nu. Hieronder een impressie.
riv%20518.jpg riv%20520.jpg riv%20534.jpg riv%20536.jpg
ons logeerhuis
Kranenburg
terugblik op Kranenburg
monument voor oorlogsslachtoffers (1870-1871)
met uitzicht op de 17e-eeuwse Kleefse Tuinen
Kavarinerstrasse
Op dit pleintje eindigt het Grote Rivierenpad.