Verslag van het Veluwe Zwerfpad, 2010 - 2015.

Dinsdag 22 maart 2011

Dieren - Loenen 19 km

Het is prachtig lenteweer, we hebben geen afspraken, dus we gaan lekker een dagje wandelen. Bertus heeft niet veel meer te doen op zijn werk sinds per 1 februari zijn mooie, nuttige functie is wegbezuinigd. Na bijna 41 jaar met veel plezier bij de bank gewerkt, staat hij straks op 2 mei op straat. Overigens wel met zelfverkozen boventalligheid, maar toch. Maar elk nadeel heb ze voordeel: nu kunnen we vaker door de week wandelen, voor zover mijn eigen bezigheden dit toelaten, en kunnen we de steeds drukker wordende weekends een beetje mijden. Zo ook vandaag dus. Een prachtige route. Het wordt zo’n 16°, veel zon, weinig wind. We nemen de bus van Loenen naar Dieren. Geen koffie daar, maar die hadden we onderweg al gehaald bij een tankstation. Na een kwartiertje lopen - we zijn direct het bos ingewandeld en omhoog - stoppen we op de Carolinaberg onze jacks in de tassen, te warm. Op een van de vele bospaden die op dit punt samenkomen, staat een ree. Een poosje staan we naar elkaar te staren, lang genoeg voor een foto, en dan loopt het rustig het struikgewas in. Verder is het bos wat de klok slaat. Heerlijk rustig, steeds wat omhoog en omlaag. Beesten zien we niet meer, wel veel zingende vogels en roffelende spechten. We volgen een lang stuk van een ruiterroute en dat loopt niet zo prettig in het mulle zand. We vragen ons af waarom we juist die route volgen, want er zijn veel andere paden. Op een gegeven moment zijn we het zat en slaan we een ander pad in. Dat loopt veel prettiger en we komen uiteindelijk op hetzelfde punt uit.
Na de lunchpauze gaan we even lekker gestrekt in de zon. Heerlijk dat dit weer kan. Dan volgt nog een mooi stuk over de Zilvensche Heide en de Loenermark. De route gaat hier deels over een smal paadje door de hei over heuveltoppen met prachtige vergezichten. Het is hier ook wat drukker met wandelaars.
Langs de Eerbeekse Beek, een ooit gegraven beek die papiermolens in Eerbeek van water voorzag. Op de rechterfoto de 'kop' van de spreng.
Vlak voor Loenen komen we langs de schaapskooi. Hier ook nog even een korte pauze. Er zijn al 149 lammetjes geboren, staat er op het bord. De laatste kilometers gaan weer door het bos afdalend naar Loenen. Heerlijke wandeldag geweest.
Sonsbeek

Woensdag 22 februari 2012

Loenen - Hoenderloo 16 km

Het is al maanden geleden dat we voor het laatst een stuk LAW liepen. Een voetblessure (peesplaatontsteking) bij mij heeft ervoor gezorgd dat we een lange wandelpauze moesten nemen. Intussen gaat het wat beter en hebben we al wat kortere wandelingen gemaakt. Zo moet het langzaam weer opgebouwd worden. Vandaag gaan we dan weer een stuk Veluwe Zwerfpad proberen, eens kijken of 18 km te doen is. We vertrekken vroeg van huis en nemen in Hoenderloo de bus, via een overstap in Apeldoorn, naar Loenen. Bij de bekende bakker op de hoek in Hoenderloo kunnen we eerst nog even een kop koffie met een lekkere warme appelbol nemen. Eenmaal in Loenen nog een kop koffie bij hotel De Loenermark en dan op pad. Het is goed weer, een bleek zonnetje en wat sluierbewolking, zo’n 9 °, alleen een stevige wind. De wandeling gaat prachtig door het bos en af en toe een stukje hei. Steeds kleine klimmetjes en weer omlaag.
Dan weer verder. Het gaat aardig goed, maar ik begin toch wel weer wat last van mijn voet te krijgen. Bovendien hebben we een paar drukke weken achter de rug en eigenlijk zijn we allebei wel een beetje moe. We besluiten de route een paar kilometer in te korten. Het loopt hier vlak voor Hoenderloo gelijk met het Trekvogelpad, dus dit stukje hebben we al eens gelopen. Langs de minder aantrekkelijke, dat wel, hoofdweg lopen we rechtstreeks naar Hoenderloo. Hier moeten we het voorlopig weer even bij laten. Langere stukken en meer etappes achter elkaar zit er nog even niet in, helaas.