Verslag van het Overijssels Havezatenpad, 2008 - 2009.

Vrijdag 3 april 2009

Boekelo - Lonneker 17,6 km

Het is ineens prachtig voorjaarsweer geworden en we besluiten hiervan te profiteren en in twee dagen het laatste stuk van het Havezatenpad te lopen. We rijden naar Oldenzaal, waar we de trein nemen naar Enschede. Terwijl ik even naar het toilet ga, koopt Bertus vast kaartjes, maar pinnen lukt niet vanwege een storing. Hij heeft geen muntgeld. Geen kaartjes dus, en de trein staat er al, maar de conducteur vindt het prima. In Hengelo moeten we overstappen, maar hier staat een conducteur die ons er niet inlaat zonder kaartje (€ 2,80 voor 2 kaartjes!), dus dankzij deze dienstklopper missen we de aansluiting. Snel naar de automaat, ik heb wel muntgeld en gelukkig komt al snel de volgende trein en halen we in Enschede net de bus naar Boekelo. Na al deze avonturen beginnen we maar eens met koffie op het zonnige terras van restaurant De Buren. Jassen en truien gaan de rugzakken in, het is 20°! We smeren onze bleke winterhuidjes goed in, pet op en op pad. De route is mooi, veel over smalle bospaadjes. De knoppen in bomen en struiken staan op openbarsten, hier en daar verschijnt er al wat groen. Ook veel zingende vogels in de bossen; echt lente.
Langs het eerste deel van de route staan veel houten zouthuisjes, waar pekelwater omhoog gepompt wordt voor de zoutwinning.
Gisteravond lekker gegeten op het overdekt terras (!) van het hotel in de gemoedelijke ons-kent-ons-sfeer van Lonneker. Precies zoals we het graag hebben: geen culinaire hoogstandjes, maar goed van smaak en kwaliteit. Als we opstaan is het heel ander weer dan gisteren: grijs en nevelig. Na het ontbijt vertrekken we voor de laatste Havezatenpad-etappe door het glooiende landschap van de Twentse stuwwal. Het eerste stukje gaat over een oud kerkenpad over de Roolvinkes, waar volgens de info in het boekje 60.000 jaar geleden Neanderthalers woonden.

Zaterdag 4 april

Lonneker - Oldenzaal 14,6 km

Bij de buurtschap Twekkelo lopen we een heel stuk over ‘Stiewelpaadjes’ langs beekjes, ook een leuk stuk. Aan de overkant van het Twentekanaal eten we onze boterhammen en liggen we even heerlijk in de zon. De route voert ons grotendeels om Enschede heen. Wel lopen we langs een groot sportcomplex met o.a. het FC Twentestadion en verderop gaan we dwars over de campus van de Universiteit Twente. Uiteindelijk laten we de drukte weer achter ons en lopen we via bos en langs spaarbekkens, de buitenwijken van Enschede schampend, naar Lonneker. We logeren in Hotel Savenije.
Dan door het bos lichtjes stijgend naar de Lonnekerberg. We kruisen een mooi beekje en talmen wat in de hoop een ijsvogel te zien. Maar nee natuurlijk. Na de echte winter die we achter ons hebben is de populatie gehalveerd, dus nog minder kansen er een te zien. Langs een drukke provinciale weg drinken we een beker koffie bij McDonalds (!). We steken de weg over en gaan weer verder, veel over onverharde bospaden, af en toe een stukje geasfalteerde landweg. We verrassen twee reeën die bij een beekje staan en meteen wegspurten. Verderop zien we er nog drie van grotere afstand en nog weer verder nog eens vijf. Goede score vandaag.
Het blijft helaas somber weer, de beloofde opklaringen blijven uit en het is gewoon koud. Liepen we gisteren in t-shirt en korte broek, vandaag moet de trui aan en later zelfs mijn jack. Jammer, maar ja, het is nog maar begin april. Een klein stukje lopen we gelijk met het Noaberpad. Vijf jaar geleden liepen we ook langs de Judithhoeve, maar dan in omgekeerde richting. Na de laatste onverharde landwegen bereiken we Oldenzaal. Het weer (we voelen zelfs spetjes) nodigt niet uit het stadscentrum nog in te lopen om even op een terras neer te strijken, dus lopen we rechtstreeks naar het station, waar de auto staat. Einde Overijssels Havezatenpad.
Stiewelpaadjes.
Op de campus van Universiteit Twente.
Bij Lonneker.
Kerk van Lonneker in avondlicht.
Meertje aan de voet van de Lonnekerberg.
Bij Oldenzaal.
Oldenzaal, havezate De Haer.