Verslag van de GR 5, vanaf 2003.
Eenmaal weer beneden in het dal lopen we nog een stuk langs de Giffre. We hebben af en toe zicht op een paar flinke watervallen. Als we vlak bij de Pont de Sales (850 m) zijn, slaan we links af, een stukje terug naar het dorpje Salvagny, waar we een kamer gereserveerd hebben in hotel Le Petit Tétras. Als we de bagage naar onze kamer gebracht hebben, nemen we eerst even een drankje op het terras. Het gezin met de ezel arriveert hier ook (ze zullen wel een andere route genomen hebben, want die ezel zie ik die laddertjes niet beklimmen) tot verbazing van de receptioniste: wat er met die ezel moet? Maar er was wel gereserveerd en afgesproken, blijkbaar was zij niet op de hoogte. De ezel wordt in een weitje naast het hotel geparkeerd en het (Vlaamse) gezin kan naar boven. Later arriveert er nog een gezin met een ezel, maar de receptioniste is snel gewend en zegt alleen: “Ah, nog een ezel.”

Maandag 5 juli 2010

Samoëns – Salvagny  2 u. 45 min./3 u. 45 min.

We beginnen onze laatste trektocht deze vakantie. We proberen het zo in te delen dat de zwaarste etappe, woensdag, niet al te lang wordt en daarom lopen we op deze aanreisdag een kort stuk en daarna nog drie dagen. We rijden vanmorgen naar Cluses, waar we de auto bij het station parkeren. Er gaat een bus naar Samoëns, maar pas om half 1, dus na een kop koffie proberen we eerst maar eens te liften. Dat gaat prima; drie keer een lift (allemaal vrouwen!) en we wachten nergens langer dan een paar minuten. Om kwart over 11 zijn we in Samoëns, daar nog even langs de bank en extra water gekocht. Een klein stukje buiten het centrum pikken we de route weer op. Het is weer warm, maar iets minder dan een paar dagen geleden, want er zijn in die tijd wat onweersbuien gevallen (niet in Thonon overigens). Er hangt ook nog bewolking om de bergtoppen. Hopelijk zijn die morgen weg als we de bergen weer in gaan. In ieder geval is het nog wel net zo benauwd vochtig als vorige week. Het eerste stuk is vrij vlak over een dijkje langs het snelstromende riviertje de Giffre.
Dan gaan we een stukje omhoog en verder over een bospad. We zien een gezin wandelen met een ezel voor de bagage. Verderop komen we door een nauwe kloof, ooit de bedding van de Giffre. Hier wordt het wat klauteren, soms via metalen laddertjes. De paadjes zijn nog wat glibberig. Afdalen dan weer langs een steile helling over het soort paadjes waar ik helemaal niet van houd, met veel boomwortels en stenen, af en toe grote stappen naar beneden. Deze korte etappe met niet zoveel hoogteverschil valt nog helemaal niet zo mee.
Wij gaan heerlijk douchen en schone kleren aantrekken. We hebben een kamer met balkon met uitzicht op het dal en een waterval aan de overkant. Het diner verloopt een beetje typisch. Er is een buffet met voorgerechten; soep, rauwkost, enz. Maar, wij hebben half pension geboekt, het is ons niet helemaal duidelijk of en hoe er nog meer volgt of dat we het hiermee moeten doen. Uitleg is er niet. Na een poosje gewacht te hebben toch maar eens gevraagd en dan blijkt er wel degelijk nog een hoofd- en nagerecht te komen. Kwaliteit hiervan is overigens beneden Frans niveau.
gr%20452.jpg gr%20453.jpg gr%20454.jpg gr%20455.jpg gr%20456.jpg gr%20457.jpg gr%20458.jpg gr%20459.jpg gr%20460.jpg