Verslag van het Marskramerpad, 2009 - 2011.
De route gaat verder over het landgoed, langs de Delderesch. Het is inmiddels bewolkt geraakt en de wind is wat opgestoken, maar het blijft gelukkig droog. De laatste 4 km lopen we door bos en velden over rechte wegen, niet het meest interessante stuk. Dan nog even een slinger langs het Twentekanaal en we zijn bij de auto. Terug naar de camping, tent afbreken, boeltje inpakken, nog even lekker douchen en naar huis.

Zaterdag  19 september 2009

Oldenzaal – Hertme (minicamping De Köller) 19,5 km

Het is al weer even geleden; eerst het Friese Kustpad uitgelopen en met vakantie geweest. Dit weekend wordt prachtig nazomerweer voorspeld. Prima voor een weekendje Marskramerpad. We hebben zin in kamperen, het kan nog, en zo arriveren we vrijdag aan het begin van de avond op minicamping De Köller bij Hertme. We hebben de fietsen bij ons. We worden hartelijk ontvangen met koffie en krentenwegge en zetten ons tentje op een prachtige plek aan de rand van de camping; aan de andere kant van het prikkeldraad is een weiland met koeien. Niets dan lof over deze camping. Nog nooit zagen we zulk ruim, modern  sanitair en heel schoon. ‘s Avonds fietsen we naar ’t Oale Bakkershoes in Hertme om lekker te eten, een aanrader. Vanochtend rijden we met de auto naar station Borne en nemen daar de trein naar Oldenzaal. Tegen 10 uur beginnen we de wandeling, eerst naar het centrum, waar weer markt is. Op een terrasje in de zon even een kop koffie en dan verder. Ik moet mijn negatieve oordeel van de vorige keer over Oldenzaal een beetje bijstellen; sommige straatjes zien er toch wel gezellig uit.

Dan weer verder. Met een grote boog lopen we om Borne heen en als we de snelweg gepasseerd zijn komen we op landgoed Twickel, waar we al eerder liepen op het Overijssels Havezatenpad. Even lopen we ook hiermee samen. We passeren opnieuw de Noordmolen en we boffen, want de molen is open en in bedrijf. Er wordt lijnzaadolie gewonnen in deze molen en een vrijwilliger legt ons haarfijn uit hoe dat in z’n werk gaat. Leuk om te zien; wat zit het binnenwerk van zo’n molen ingenieus in elkaar. En wat ruikt die lijnolie lekker, zo’n ouderwets luchtje dat me doet denken aan de schuur van mijn grootouders.
Als we om 7.45 uur wakker worden hangt er een lage mist over de weilanden. Een bleek zonnetje probeert erdoorheen te schijnen, prachtig! De temperatuur is al aangenaam en we ontbijten in de zon, gadegeslagen door de nieuwsgierige buurkoeien.
Zondag 20 september

Hertme – Twentekanaal 21 km

Als we Oldenzaal verlaten hebben komen we in recreatiegebied Het Hulsbeek. Een mooi stuk door bos en over een smal paadje om een grote waterplas heen. We passeren camping De Paardebloem waar we de vorige keer stonden. Dan gaat het verder door boerenland, soms over asfalt, soms over zandwegen.
Dan gaat Bertus de auto aan het eindpunt van vandaag zetten, fiets mee. Als hij weer terug is op de camping kunnen we vertrekken, even na half 11. Het is een prachtige wandeling vandaag, al is het al benauwd warm. We lopen veel over zandwegen. Gelukkig zijn hier in Twente nog niet alle landwegen geasfalteerd. In Zenderen, na 6 km, drinken we koffie met een appelgebakje op het terras van een wat chique restaurant. De prijzen zijn dus ook ‘chique’.
Voorbij Deurningen lopen we een paar kilometer over het schouwpad langs de (kaarsrechte) Deurninger Beek. Dat loopt vrij zwaar. En het is heel warm, het zal zeker 25° zijn en vrijwel geen wind. Wel veel maïs natuurlijk; het lijkt wel alsof het nog warmer is als je daar langsloopt. Een eindje voor Borne verlaten we de route om via Hertme nog 1,5 km naar de camping te lopen. Daar even uitrusten, douchen, krantje lezen en dan per fiets naar Borne om de auto weer op te halen.