Verslag van het Marskramerpad, 2009 - 2011.
’s Middags gaan we naar Oldenzaal. We bezoeken er, na een broodje Hollandse Nieuwe, de middeleeuwse St. Plechelmusbasiliek. Er lopen wat bedrijvige vrijwillige dames rond om de bezoekers behulpzaam te zijn, maar we mogen geen foto’s maken. Liever verkopen ze ons een boekje met tekst en foto’s, bah. Wat heb je daar nou aan als je je digitale foto’s gebruikt voor een website en digitale fotoalbums. We blijven niet lang, zo bijzonder vinden we dit allemaal niet. Het centrum van Oldenzaal valt eigenlijk ook wat tegen. Hoewel het stratenpatroon anders doet vermoeden, is er weinig ouds overgebleven, alleen een paar mooie panden in de Marktstraat. We strijken dan maar neer op een van de terrasjes op de markt. Hier is het gezellig druk en een koel drankje wil er wel in bij deze temperaturen.

Zaterdag 27 juni 2009

Deze zomer willen we in onze vrije weekends bij mooi weer een beetje vakantie vieren door naar een camping af te reizen en van daaruit te wandelen. We zijn bijna klaar met het Friese Kustpad, de resterende twee etappes willen we met onze Canadese oom en tante lopen. Daarom maar weer een nieuw pad begonnen, het Marskramerpad. Deze week heb ik bij de ANWB het boekje van deel I gekocht, van Oldenzaal naar Deventer. Een dag later valt de nieuwsbrief van het Wandelplatform LAW in de bus met daarin een artikel over een nieuw boekje wat net verschenen is, waarin alle drie delen van het pad, van Oldenzaal naar Den Haag, plus een extra etappe van Bad Bentheim naar Oldenzaal beschreven zijn. Potdikkie, met dat boekje willen wij natuurlijk lopen! Gebeld met de ANWB, daar hebben ze het boekje pas op 1 juli, maar ik mag het andere exemplaar terugbrengen. Netjes. Gelukkig heeft De Zwerver in Groningen al wel het nieuwe boekje. Gauw opgehaald en zo vertrekken we vrijdagmiddag naar Oldenzaal. We zetten ons tentje op op boerderijcamping De Paardebloem tussen Oldenzaal en Deurningen. Prettige camping, schoon sanitair, voor kinderen veel te doen, want er zijn o.a. geiten en paarden, skelters en een speeltuintje. Het boekje doorlezend blijkt dat de eerste etappe 26 km is en dat startplaats Bad Bentheim een bezienswaardig kasteel heeft. Lastig te combineren. Zaterdag wordt dus geen wandeldag, maar we rijden met de auto naar Bad Bentheim om op ons gemak het kasteel te bezoeken.
We staan vroeg op en nemen om half 9 de trein van Oldenzaal naar Hengelo. Hier stappen we over op de internationale trein naar Berlijn, die in Bad Bentheim stopt. Beetje rare verbinding, want we rijden weer terug en passeren station Oldenzaal, maar een boemel de grens over is hier niet. En zo staan we al om kwart over 9 in Bad Bentheim. Dat is prima, gezien de afstand van vandaag en de temperatuur. Net als gisteren drukkend warm en veel wolken, maar als de zon even schijnt is het zo een paar graden warmer. We drinken even koffie en lopen dan opnieuw omhoog naar het slot, blij dat we dat gisteren al bekeken hebben. Er staat nu bovendien een rij bij de kassa, gisteren was het vrij rustig. We lopen het stadje door; de kerkklokken luiden: kerktijd.

Zondag 28 juni

Bad Bentheim – Oldenzaal 24,5 km

Via het Bentheimer bos komen we bij de grens, steken die over en even
daarna ook de Dinkel, een mooi meanderend stroompje. Hier strijken we neer voor de picknick. Dan weer verder door het Twentse land, wat toch duidelijk afwisselender en opener is dan aan de andere kant van de grens. We volgen veel fietspaden en er wordt heel veel gefietst vandaag, grensoverschrijdend. Hele kuddes zien we, grote en kleine, al of niet met slingers of ballonnen, of met mandjes voor of achter en in die mandjes soms hondjes en een keer een radio met schlagermuziek. Bij ijsboerderij ’t Loeboerke kopen we een heerlijk ijsje en vullen we onze waterflessen. Ook hier erg druk natuurlijk. Als we de rand van Oldenzaal bereiken, besluiten we de laatste 3 km van de route niet te volgen. Die liepen we in april al grotendeels via het Overijssels Havezatenpad. We nemen de kortste weg naar het station, ongeveer een kilometer. Het is wel mooi, zo. We moeten de tent nog afbreken, auto inpakken, even douchen en naar huis.
Dan dalen we wat, lopen door een bos waar het nog redelijk koel is en komen in Gildehaus, ook op een heuvelrug gelegen. Via een schilderachtig straatje verlaten we het dorpje en passeren we de Ostmühle, een korenmolen uit 1750, waarvan de romp is gebouwd met Bentheimer zandsteen. Hier is het enorm druk, blijkbaar een verzamel- en ontmoetingspunt voor motorrijders. We gunnen ons even een pauze met een mueslibol, maar zoeken dan snel de rust weer op, dalen nu af van de heuvel. Het landschap hier vinden wij saai en eentonig: wat bos, maïs en graan, weinig afwisselend. Waar het precies aan ligt weet ik niet, maar we hebben het al eerder gemerkt als we over de grens liepen. Dat de zon niet schijnt zal ook niet helpen.
Dat blijkt inderdaad de moeite waard; op een rots torent het imposant over het toch al hoog gelegen stadje uit. We lopen over de slotmuren, beklimmen de donjon, bekijken de kerkers en ook enkele woonvertrekken die helemaal ingericht zijn in de stijl van de 19e-eeuwse bewoners. De vrouw des huizes was een zus van onze koningin Emma, die daar, vaak vergezeld van haar dochter Wilhelmina, regelmatig op bezoek kwam. Dit alles wordt getoond in vele foto’s en brieven. In de tuin van het slot bloeien de mooiste rozen. Na het bezoek aan het kasteel lopen we nog even door het stadje, niet bijzonder bezienswaardig, maar een prettige sfeer. Op een bankje in het park eten we een broodje. Het is erg warm en drukkend. Flinke buien zijn voorspeld, maar hoewel het af en toe dreigt, blijft het droog.
'Herrgott von Bentheim', 11e eeuw.